Detail kurzu

PERSONALISTA – VEDÚCI ZAMESTNANEC – ZÁSTUPCA ZAMESTNANCOV (JUDr. Marián Polakovič)

EDUCO - CONSULT, s. r. o.

Popis kurzu

  • spolupráca všetkých, ktorí v praxi aplikujú právne predpisy upravujúce pracovnoprávne vzťahy, je hlavným predpokladom úspešnosti zamestnávateľov pri zamestnávaní občanov.
  • Odborný výklad k vybraným ustanoveniam Zákonníka práce č. 311/2001 Z. z. v aktuálnom znení o vzniku, zmenách, skončení pracovného pomeru, pracovnom čase, mzdových podmienkach, dovolenke a prekážkach v práci.
  • Je samozrejmé, že odborné vzdelávanie zamerané na zdokonalenie všetkých, ktorí v praxi aplikujú právne predpisy upravujúce pracovnoprávne vzťahy, je hlavnou náplňou práce zamestnancov zaradených na pracovných pozíciách personalistu. Prax však čoraz dominantnejšie dokazuje, že v prípadoch, ak personalista nemá adekvátnu oporu v spolupráci s vedúcimi zamestnancami, ktorí sú na jednotlivých stupňoch riadenia oprávnení určovať a ukladať podriadeným zamestnancom pracovné úlohy, organizovať, riadiť a kontrolovať ich prácu a dávať im na tento účel záväzné pokyny, dochádza k situáciám, kedy zamestnávateľ zbytočne a v mnohých prípadoch aj nevedome porušuje platné pracovnoprávne a mzdové predpisy.
    • Následkom takéhoto stavu sú konfliktné situácie na pracoviskách, chyby pri realizácii právnych úkonov smerujúcich k vzniku, zmenám a skončeniu pracovného pomeru, zbytočné vysvetľovanie príčin tohto stavu kontrolným orgánom a v neposlednom rade súdne konfrontácie.
  • Naše školenie je zamerané práve na tie momenty v aplikácii Zákonníka práce, kde je nutná znalosť vedúcich zamestnancov v oblasti základných právnych úkonov komunikácie s nimi riadenými zamestnancami. To isté platí aj o úrovni spolupráce so zástupcami zamestnancov na ceste k dosiahnutiu sociálneho zmieru.

Obsah kurzu

  • Vedúci zamestnanci, ich právna definícia, práva a povinnosti, dôraz

    na ich vnútorné vzdelávanie o povinnostiach a súčinnosti s

    personálnym oddelením pri porušení pracovnej disciplíny zo strany

    ich podriadených ;

  • Platnosť a neplatnosť právnych úkonov v personálnej praxi – znalosť

    niektorých ustanovení Občianskeho zákonníka č. 40/1964 Zb. je

    povinnosťou personalistu vyplývajúcou z § 1, odsek 4 Zákonníka

    práce.

  • Absencia základných znalostí (právny úkon, doba, lehota, počítanie

    času, zánik práva a pod.) je častým dôvodom neodbornej práce

    personalistov s následkom prehratých súdnych sporov ;

  • Zamestnávatelia bez zástupcov zamestnancov – v personálnej praxi

    nestačí poznať, kto je zákonným zástupcom zamestnancov, ale tiež to,

    ktoré právne úkony a na akom právnom základe môže realizovať ten

    zamestnávateľ, u ktorého nepôsobia žiadni zástupcovia zamestnancov ;

  • Povinnosti zamestnávateľa k zamedzeniu diskriminácie zamestnancov –

    nadväznosť obsahu čl. 1 základných zásad na ustanovenie § 13

  • Zákonníka práce má hlboký význam a vyžaduje znalosť obsahu tejto

    ústavnej garancie ochrany zamestnancov ;

  • Zánik práva (preklúzia) – tento dôležitý a pre personalistov často

    nebezpečný právny inštitút pôsobiaci aj v pracovnom práve je častým

    dôvodom chybovosti pri dodržiavaní zákonom stanovených lehôt, z

    dôvodu neznalosti zákonných zásad počítania času ;

  • Doručovanie – nesprávne doručovanie hlavne jednostranných právnych

    úkonov smerujúcich k zániku pracovnoprávneho vzťahu, je dôvodom na

    zbytočne prehraté súdne spory ;

  • Význam a obsah výkladu pojmov – bez toho, aby sme poznali hlbší

    obsah jednotlivých pojmov, ktoré Zákonník práce vo svojom obsahu

    používa, nie je možné správne aplikovať jednotlivé právne úkony v

    personálnej praxi ;

  • Pracovná zmluva a význam súdnej praxe pre jej obsah – znalosť

    judikatúry a súdnej praxe umožní zamestnávateľom dojednať pracovnú

    zmluvu so zamestnancom tak, aby bola aktom obojstrannej spokojnosti,

    garanciou práv zúčastnených strán, ale aj flexibilným nástrojom

    zamestnávateľa na efektívne využitie zamestnanca ;

  • Skúšobná doba – významný inštitút pracovného práva zaručujúci

    ochranu záujmov zamestnávateľa aj zamestnanca pred skrytými

    skutočnosťami ovplyvňujúcimi počiatočnú fázu pracovnoprávne­ho vzťahu

    ;

  • Vznik pracovného pomeru – personalista musí dokázať odlíšiť pojmy

    platnosť a účinnosť už pri uzatváraní zmlúv a dohôd v

    pracovnoprávnom vzťahu s dodržiavaním povinnosti deklarovať vznik

    pracovného pomeru od prvého dňa v kalendárnom mesiaci, pokiaľ sa so

    zamestnancom nedohodnú inak ;

  • Preradenie na inú prácu – znalosť pojmu „lekársky posudok na

    pracovnoprávne účely“ je dôležitá nielen pri preradení na inú prácu,

    ale aj pri skončení pracovného pomeru vo vzťahu k zákonu NR SR č.

    355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia

    účinného od 1.12.2017 ;

  • Dohoda o skončení pracovného pomeru – i napriek podmienke, že k

    dohode môže prísť len pri zhodnom prejave vôle, zápasia

    zamestnávatelia s riešením problému, kedy sú povinní uviesť do

    dohody dôvody vedúce k skončeniu pracovného pomeru ;

  • Výpoveď – je síce právom obidvoch účastníkov pracovnoprávneho

    vzťahu, ale zamestnávateľ a zamestnanec majú pri tejto forme

    skončenia pracovného pomeru rozdielne povinnosti, ktorých

    nedodržanie vedie k neplatnosti výpovede ;

  • Pri výpovedi z dôvodu premiestnenia zamestnávateľa alebo jeho časti

    alebo z dôvodu nadbytočnosti – je potrebné biele miesta v Zákonníku

    práce doplniť znalosťou súdnej praxe ;

  • Význam pojmov výzva a upozornenie pri výpovediach – pochopenie

    rozdielu v obsahu týchto pojmov je cestou k bezchybnému spracovaniu

    výpovedí smerujúcich k skončeniu pracovného pomeru ;

  • Subjektívna a objektívna lehota – pri skončení pracovného pomeru

    výpoveďou a okamžitým skončením pre porušenie pracovnej disciplíny

    je nesmierne dôležitá znalosť počítania času v súlade s platným

  • Občianskym zákonníkom, pretože zmeškanie lehôt je u zamestnávateľov

    najčastejším a zbytočným dôvodom prehratých súdnych sporov ;

  • Rovnomerne a nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas – poznanie

    zákonných podmienok pre rozvrhovanie pracovného času je základom

    dobrej spolupráce mzdových a personálnych oddelení zamestnávateľa ;

  • Dovolenka pri nerovnomerne rozvrhnutom pracovnom čase –

    zamestnávatelia často poskytujú zamestnancom viac dovolenky, ako im

    podľa zákona patrí a to len preto, že nesprávne aplikujú § 104

    Zákonníka práce ;

  • Prekážky v práci, uznávanie dokladov o existencii a trvaní prekážkyv

    práci, zavedenie interného režimu pri realizácii náhrad za čas

    strávený pri prekážke v práci ;

  • Záverečná diskusia a poskytnutie kontaktu na lektora je už bežnou

    súčasťou našich školení. Obsahom študijného materiálu, ktorý je

    pripravený pre každého účastníka je špecifický pohľad na

    problematiku školenia.

Poznámka k cene

cena obsahuje študijné materiály, občerstvenie, organizačné náklady

Hodnotenie




Organizátor