Detail kurzu

Autodesk Fusion 360 I. - práca s programom, 2D návrhy a 3D modelovanie od základov

IT LEARNING SLOVAKIA, s.r.o.

Popis kurzu

Chceli by ste navrhovať technické súčiastky, vytvárať 3D modely a pripraviť ich na prototypovanie či výrobu – a to všetko v jednom nástroji? Kurz Autodesk Fusion 360 I. – práca s programom, 2D návrhy a 3D modelovanie od základov vás prevedie kompletným úvodom do profesionálneho CAD prostredia s dôrazom na praktické využitie. Školenie je ideálne pre každého, kto chce efektívne pracovať s parametrickým modelovaním, rýchlo prejsť od konceptu k prototypu a pochopiť výhody moderného cloudového riešenia. Fusion 360 kombinuje možnosti mechanického návrhu, priemyselného dizajnu, simulácie a výstupov pre výrobu v jednom používateľsky prívetivom rozhraní a zároveň je pre nekomerčné použitie dostupný bezplatne. Naučíte sa, ako správne nainštalovať Autodesk Fusion 360, vytvoriť si účet, prihlásiť sa do aplikácie a prispôsobiť si pracovné prostredie. Osvojíte si orientáciu v 3D priestore, používanie klávesových skratiek a vytváranie presných 2D náčrtov vrátane kótovania, geometrických väzieb a parametrických vzťahov. V oblasti 3D modelovania zvládnete vytláčanie, rotáciu, ťahanie profilov po trajektórii, tvorbu dier, rezov, dutín a úpravu hrán. Naučíte sa pracovať s telami a komponentmi, vytvárať zostavy s rôznymi typmi väzieb a využívať funkcie ako časová os, adaptívne väzby či variantné riešenia návrhu. Súčasťou školenia je aj práca s verziami súborov, tímová spolupráca a exporty modelov pre ďalšie spracovanie. Školenie Autodesk Fusion 360 I. sa zameriava na zvládnutie celého procesu modelovania – od základov až po výstupy pripravené na výrobu. Výučba prebieha formou výkladu, praktických ukážok a samostatnej práce účastníkov. Prejdete si všetky kľúčové moduly programu, ako Design, Drawing, Render, Animation, Simulation či Sheet Metal. Naučíte sa generovať výkresovú dokumentáciu, pripravovať výstupy pre 3D tlač, exportovať modely do rôznych formátov a vytvárať realistické vizualizácie. Kurz obsahuje aj bonusový blok zameraný na prácu so slicermi, prípravu vlastného modelu a ukážku procesu 3D tlače. Kurz Autodesk Fusion 360 I. je vhodný aj pre úplných začiatočníkov, ktorí s CAD systémami ešte nepracovali. Stačí bežná počítačová gramotnosť a záujem o navrhovanie – všetky témy sú vysvetľované zrozumiteľne a krok za krokom. Po absolvovaní kurzu budete schopní samostatne vytvoriť vlastné 2D návrhy a 3D modely pripravené na vizualizáciu, výkres alebo výrobu.

Obsah kurzu

Úvod do Fusion 360
  • Rozdiel medzi Fusion 360 a inými CAD softvérmi (napr. Inventor, SolidWorks, CATIA)
  • Výhody cloudového riešenia Fusion 360 oproti lokálnym aplikáciám
  • Využitie v praxi:
    • Strojársky dizajn a konštrukcia
    • Priemyselný dizajn a estetické návrhy
    • Výroba a CNC obrábanie
    • Rapid prototyping a 3D tlač
    • Reverzné inžinierstvo
Zoznámenie s programom
  • Inštalácia a systémové požiadavky
  • Typy licencií (komerčná, vzdelávacia, start-up)
  • Vytvorenie Autodesk účtu a prihlásenie
  • Prvé spustenie programu a základné nastavenia
  • Navigácia v 3D priestore:
    • Otáčanie, posúvanie a približovanie modelu
    • Klávesové skratky pre efektívnu prácu
  • Orientácia v pracovnom prostredí – panely nástrojov a ich prispôsobenie
Pracovné prostredie a moduly programu
  • Rozdiel medzi 2D a 3D kreslením v kontexte parametrického modelovania
  • Pracovné režimy a ich špecifické využitie:
    • Design – základné modelovanie
    • Simulation – analýza pevnosti a vlastností
    • Animation – pohybové štúdie
    • Drawing – technická dokumentácia
    • Render – fotorealistické vizualizácie
  • Podrobný prehľad pracovných panelov:
    • Sketch – tvorba 2D náčrtov
    • Solid – tvorba pevných telies
    • Surface – modelovanie plôch
    • Mesh – práca s polygónovou sieťou
    • Sheet Metal – návrh plechových dielov
    • Utilities – pomocné nástroje
    • Manage – správa projektu
  • Práca so súbormi:
    • Cloudové ukladanie a synchronizácia
    • Verzovanie a história zmien
    • Zdieľanie a tímová spolupráca
    • Lokálne zálohovanie projektov
2D kreslenie (Sketch)
  • Vytváranie náčrtov:
    • Výber vhodnej pracovnej roviny (XY, XZ, YZ)
    • Vlastné pracovné roviny a súradnicové systémy
    • Začiatok návrhu a orientácia v 2D priestore
  • Kompletné nástroje na kreslenie:
    • Čiary, mnohouholníky a ich varianty
    • Kružnice, elipsy a ich časti
    • Oblúky a spline krivky pre organické tvary
    • Obdĺžniky, štvorce a pravidelné tvary
    • Textové prvky v náčrte
  • Pomocné prvky pre presné kreslenie:
    • Konštrukčné čiary a body
    • Stredové body (midpointy) a referenčné body
    • Zrkadlenie a symetrické kreslenie
    • Pravidelné opakovanie prvkov (pattern)
    • Tangenty a normály
  • Presná práca v technickej praxi:
    • Systém kótovania a rozmery
    • Geometrické väzby (coincident, parallel, perpendicular)
    • Uzamknutie tvaru proti nechceným zmenám
    • Parametrické vzťahy medzi rozmermi
  • Úprava existujúceho náčrtu:
    • Orezávanie (trim) a predlžovanie (extend) čiar
    • Offsetovanie (odsadenie) existujúcich prvkov
    • Projektovanie hrán z 3D do 2D náčrtu
    • Zrkadlenie komplexných skupín prvkov
    • Škálovanie náčrtu
  • Praktické cvičenia tvorby 2D technických dielov:
    • Profily pre vytláčanie
    • Symetrické súčiastky
    • Technické detaily s presnými rozmermi
Parametrický dizajn a história návrhu
  • Systém parametrického kótovania:
    • Definícia hlavných rozmerov
    • Matematické vzťahy medzi kótami
    • Používanie premenných a parametrov
  • Vzťahy a závislosti medzi prvkami:
    • Geometrické väzby a ich praktické využitie
    • Adaptívne väzby pre flexibilný dizajn
    • Riešenie konfliktov medzi väzbami
  • Práca s rozmermi a ich úprava:
    • Zmena hodnôt a propagácia zmien
    • Kontrola závislostí a vplyvov zmien
    • Správa parametrov cez tabuľky
  • Klasifikácia nakreslených tvarov:
    • Sketches – 2D náčrty slúžiace ako základ pre tvorbu 3D prvkov
    • Faces – plošné prvky ohraničujúce telesá
    • Bodies – pevné telesá a ich vlastnosti
    • Komponenty – funkčné celky v zostave
  • Timeline – časová os návrhu:
    • Správa histórie krokov pri modelovaní
    • Úprava predchádzajúcich krokov
    • Potlačenie a aktivácia krokov v histórii
    • Vetvenie a alternatívne riešenia
Z 2D do 3D – základné modelovanie
  • Techniky vytváčania 3D telies z náčrtov:
    • Extrude (vytláčanie) – lineárne vysunutie profilu
    • Revolve (rotácia) – rotácia profilu okolo osi
    • Loft (ťahanie) – prepojenie viacerých profilov
    • Sweep (ťahanie po dráhe) – profil pozdĺž trajektórie
  • Tvorba otvorov a dier:
    • Hole tool – parametrické diery pre technickú prax
    • Vytláčanie cez Cut – neštandardné otvory
    • Vzory otvorov (circular pattern, rectangular pattern)
  • Techniky rezania objektov:
    • Split Body – rozdelenie telesa na viac častí
    • Split Face – rozdelenie plochy bez delenia telesa
    • Sekčné roviny a ich využitie
  • Shell – vytvorenie dutých objektov:
    • Nastavenie hrúbky stien
    • Výber plôch na odstránenie
    • Optimalizácia pre výrobu
  • Úprava hrán a prechodov:
    • Fillet – zaoblenie hrán s konštantným alebo premenlivým polomerom
    • Chamfer – skosenie hrán pod uhlom alebo vzdialenosťou
    • Variable fillet – pokročilé zaoblenie s premenlivými parametrami
  • Booleovské operácie s telesami:
    • Join (spojenie) – zlúčenie viacerých telies
    • Cut (odčítanie) – odstránenie objemu jedného telesa z druhého
    • New Body – vytvorenie nezávislého nového telesa
    • Intersect (prienik) – vytvorenie telesa z prieniku dvoch telies
Práca s telami a komponentmi
  • Podrobný rozdiel medzi Body a Components:
    • Telesá ako geometrické entity
    • Komponenty ako funkčné súčasti zostavy
    • Konverzia medzi telami a komponentmi
  • Manipulácia s objektami v priestore:
    • Presun objektov pomocou nástrojov Move/Copy
    • Zmena veľkosti a škálovanie
    • Rotácia okolo osí a bodov
    • Zrkadlenie v 3D priestore
  • Organizácia modelu:
    • Hierarchická štruktúra projektu
    • Farebné odlíšenie častí pre lepšiu orientáciu
    • Systematické pomenovanie častí podľa noriem
    • Pracovné skupiny a podzostavy
Zostavy a spojenie častí
  • Vytváranie modelov zložených z viacerých komponentov:
    • Bottom-up prístup – samostatné komponenty
    • Top-down prístup – komponenty v kontexte zostavy
    • Kombinované metódy modelovania
  • Kompletný systém väzieb (Joints) medzi časťami:
    • Rigid – pevné spojenie
    • Revolute – rotačná väzba
    • Slider – posuvná väzba
    • Cylindrical – kombinovaná rotačná a posuvná väzba
    • Pin-slot – pohyb po dráhe
    • Planar – pohyb v rovine
    • Ball – guľový kĺb
  • Prehľadná správa stromovej štruktúry návrhu:
    • Organizácia komponentov do skupín
    • Zapínanie a vypínanie viditeľnosti
    • Uzamykanie pozície komponentov
    • Analýza závislostí medzi komponentmi
Renderovanie a vizualizácia
  • Systém priradenia materiálov objektom:
    • Výber z knižnice materiálov
    • Úprava existujúcich materiálov
    • Tvorba vlastných materiálov
    • Textúrovanie plôch
  • Základy realistického renderovania:
    • Nastavenie osvetlenia scény
    • Výber štýlu zobrazenia a efektov
    • Nastavenie pozadia a prostredia
    • Pokročilé nastavenia kvality renderu
  • Export vizualizácií:
    • Nastavenie rozlíšenia a formátu obrázkov
    • Uloženie predvolieb renderovania
    • Dávkové spracovanie vizualizácií
    • Tvorba animácií modelov
Výstupy pre prax
  • Export modelov do univerzálnych formátov:
    • STL – pre 3D tlač a rapid prototyping
    • STEP/IGES – pre výmenu medzi CAD systémami
    • DXF/DWG – pre 2D výkresy a CNC
    • OBJ/FBX – pre vizualizačný softvér
  • Príprava modelu na 3D tlač:
    • Kontrola vodotesnosti modelu (manifold)
    • Optimalizácia orientácie pre tlač
    • Kontrola minimálnych hrúbok a previsov
    • Testovanie tlačiteľnosti modelu
  • Tvorba výkresovej dokumentácie:
    • Generovanie technických pohľadov
    • Automatické a manuálne kótovanie
    • Tvorba rezov a detailov
    • Vkladanie poznámok a špecifikácií
    • Export do PDF a tlačových formátov
Praktické cvičenia počas kurzu
  • Postupné kreslenie technických súčiastok:
    • Jednoduché mechanické diely
    • Súčiastky s komplexnými tvarmi
    • Zostavy viacerých dielov
  • Simulácia reálneho zadania z technickej praxe:
    • Analýza požiadaviek
    • Návrh riešenia
    • Implementácia a optimalizácia
    • Prezentácia výsledkov
  • Vytvorenie komplexných modelov:
    • Kompletný návrh funkčného celku
    • Spojenie s technickou dokumentáciou
    • Príprava výstupov pre výrobu
    • Praktické pripomienky a optimalizácia návrhov
Bonus: 3D tlač – vytlač si vlastný návrh
  • Príprava návrhu na 3D tlač:
    • Export do STL formátu s optimálnym rozlíšením
    • Kontrola a oprava modelu pre 3D tlač
    • Testovanie tlačiteľnosti v simulácii
  • Pokročilá práca so slicermi:
    • Nastavenie v programe Cura
    • Alternatívne nastavenia v PrusaSlicer
    • Optimalizácia výplne a podporných štruktúr
    • Nastavenie teplôt a rýchlosti tlače
  • Praktická realizácia 3D tlače:
    • Demonštrácia prípravy tlačiarne
    • Ukážka alebo realizácia tlače jednoduchého dielu
    • Následná úprava a finalizácia vytlačeného modelu
    • Diskusia o možnostiach optimalizácie dizajnu pre 3D tlač

Cieľová skupina

začiatočník
Hodnotenie




Organizátor