Detail kurzu
Mediátor - 200 hodinový akreditovaný kurz
Centrum ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského
Popis kurzu
Absolvent vzdelávacieho programu pozná teoretické základy právneho poriadku, interpersonálnej komunikácie, tréningu sociálnych zručností, vedenia meditačného procesu a prípavy dohôd. Získa profesijné kompetencie potrebné pre riadenie sporov občianskoprávnych, rodinnoprávnych, obchodno-právnych (záväzkových) a pracovnoprávnych veciach. Vie prakticky využívať a uplatňovať nástroje sociálnych zručností pri vedení mediačného procesu v kontinuite sebareflexie a etického kódexu mediátorov. Vie svoje rozhodnutia a riešenia odborne zdôvodniť s odvolaním sa na konkrétnu východiskovú situáciu a podmienky.
Obsah kurzu
Základy právneho poriadku (50 hod.)
1. Základy teórie práva
- základy práva a právne odvetvia
2. Legislatívny rámec mediácie v SR
- zákon o mediácii a súvisiace predpisy
3. Základy občianskeho práva
- vybrané ustanovenia občianskeho práva,
- základné informácie o odvetviach občianskeho práva,
- úprava občianskoprávnych, záväzkovoprávnych a pracovnoprávnych vzťahov (zmluvy a dohody, podmienky platnosti, forma, podstatné a iné obsahové náležitosti, plnenie zmlúv),
- občianske právo procesné (vybrané ustanovenia nového sporového a nesporového poriadku),
4. Základy obchodného práva
- vybrané ustanovenia obchodného práva,
- základné informácie o odvetviach obchodného práva,
- spotrebiteľské spory
5. Základy pracovného práva
- vybrané ustanovenia pracovného práva,
- základné informácie o odvetviach pracovného práva
6. Základy rodinného práva
- vybrané ustanovenia rodinného práva,
- základné informácie o odvetviach rodinného práva,
- úprava rodinnoprávnych vzťahov (najmä najlepší záujem dieťaťa, striedavá osobná starostlivosť, vyporiadanie podielového a bezpodielového spoluvlastníctva , vyživovacia povinnosť, rodinnoprávne spory s cudzím prvkom),
7. Prierez správnym poriadkom
- základné typy zmlúv, ich tvorba a podstatné obsahové náležitosti,
- plynutie a prerušenie plynutia premlčacích lehôt, preklúzia
8. Právna pomoc pre osoby v materiálnej núdzi
- právna pomoc pre osoby v materiálnej núdzi a mediácia
9. Mediácia a probácia v trestnom práve 10. Mediácia v jednotlivých právnych systémoch vo svete
- cezhraničné spory
Interpersonálna komunikácia, teória konfliktov, psychologické aspekty riešenia konfliktov a tréning sociálnych zručností, pravidlá správania sa mediátora (50 hod.)
1. Komunikácia a osobnosť
- psychológia osobnosti a sociálna psychológia,
- základy komunikácie, neverbálna komunikácia a jej prejavy,
- medziľudská komunikácia – prvý kontakt, formulovanie správ, aktívne počúvanie, identifikácia základných foriem ľudskej komunikácie (pasívna, asertívna, agresívna a pasívne agresívna, resp. manipulatívna komunikácia),
- empatia a sociálna senzitivita,
- efektívna komunikácia a bariéry v komunikácii,
- techniky kladenia otázok,
- spätná väzba v komunikácii
2. Komunikácia a konflikt
- definícia konfliktu (v širšom a užšom zmysle), pozitivistické chápanie konfliktu, konflikt ako sociálny konštrukt,
- typológie konfliktov,
- konflikt ako proces (vývojové fázy konfliktu, eskalácia konfliktu),
- jednostranný, skrytý a fixovaný konflikt,
- základy interpersonálnej komunikácie, princípy kooperácie a súperenia v medziľudskom styku,
3. Komunikácia a mediácia
- možnosti riešenia konfliktu – tradičné, alternatívne, resp. participatívne
- alternatívne riešenie konfliktov (vybraté možnosti – vyjednávanie, facilitácia, mediácia)
- mediácia, jej princípy, proces, možnosti a limity
- typy mediácie a jej uplatnenie, motivácia k riešeniu sporu mediáciou
- psychologické aspekty rodinnoprávnych sporov, psychológia osobnosti dieťaťa
- Vedenie procesu mediácie, príprava dohôd
- Fázy mediačného procesu
- Spory vhodné na mediáciu
- Rola mediátora
- Vedenie mediačného stretnutia
- Spolupráca pri vedení mediačného stretnutia
- Dohoda o riešení sporu mediáciou, dohoda o začatí mediácie, mediačná dohoda (formálne a obsahové náležitosti, účinky)
Tréning sociálnych zručností, pravidlá správania sa mediátora (50 hod.)
- Sociálna percepcia v medziľudskom styku
- Asertívne správanie
- Princípy kooperatívneho vyjednávania, náročné situácie pri vyjednávaní
- Sebareflexia a schopnosť flexibility v mediačnom procese
- Zvládanie vlastných negatívnych emócií a neutralita (nestrannosť) v mediácii)
- Etický kódex mediátora
Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu (50 hod.)
- Náročné situácie pri vedení mediačného procesu (zvládanie nesúhlasu, transformácia sťažností a agresie do neutrálnych výrokov, pozitívne formy nesúhlasu, eliminácia a tlmenie eskalácie sporu, práca s nerovnováhou moci v mediácii, ovplyvňovanie atmosféry počas riešenia konfliktu, oddelené stretnutie)
- Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v občianskom práve
- Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v obchodnom práve
- Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v pracovnom práve
- Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v rodinnom práve
Cieľová skupina
Osoby so záujmom získať osobité kvalifikačné predpoklady, odborné vedomosti a zručnosti potrebné na výkon činnosti mediátora podľa zákona 420/2004 Z.z o mediácii v platnom znení.
Hodnotenie
Organizátor
Podobné kurzy
podľa názvu a lokality