Mediátor

Základné info
Prihlásiť sa na kurz

Popis kurzu

Absolvent vzdelávacieho programu pozná teoretické základy právneho poriadku, interpersonálnej komunikácie, tréningu sociálnych zručností, vedenia meditačného procesu a prípavy dohôd. Získa profesijné kompetencie potrebné pre riadenie sporov občianskoprávnych, rodinnoprávnych, obchodno-právnych (záväzkových) a pracovnoprávnych veciach. Vie prakticky využívať a uplatňovať nástroje sociálnych zručností pri vedení mediačného procesu v kontinuite sebareflexie a etického kódexu mediátorov. Vie svoje rozhodnutia a riešenia odborne zdôvodniť s odvolaním sa na konkrétnu východiskovú situáciu a podmienky.

Cieľová skupina

Osoby so záujmom získať osobité kvalifikačné predpoklady, odborné vedomosti a zručnosti potrebné na výkon činnosti mediátora podľa zákona 420/2004 Z.z o mediácii v platnom znení.

Obsahová náplň

Základy právneho poriadku (50 hod.)

1. Základy teórie práva

  • základy práva a právne odvetvia

2. Legislatívny rámec mediácie v SR

  • zákon o mediácii a súvisiace predpisy

3. Základy občianskeho práva

  • vybrané ustanovenia občianskeho práva,
  • základné informácie o odvetviach občianskeho práva,
  • úprava občianskoprávnych, záväzkovoprávnych a pracovnoprávnych vzťahov (zmluvy a dohody, podmienky platnosti, forma, podstatné a iné obsahové náležitosti, plnenie zmlúv),
  • občianske právo procesné (vybrané ustanovenia nového sporového a nesporového poriadku),

4. Základy obchodného práva

  • vybrané ustanovenia obchodného práva,
  • základné informácie o odvetviach obchodného práva,
  • spotrebiteľské spory

5. Základy pracovného práva

  • vybrané ustanovenia pracovného práva,
  • základné informácie o odvetviach pracovného práva

6. Základy rodinného práva

  • vybrané ustanovenia rodinného práva,
  • základné informácie o odvetviach rodinného práva,
  • úprava rodinnoprávnych vzťahov (najmä najlepší záujem dieťaťa, striedavá osobná starostlivosť, vyporiadanie podielového a bezpodielového spoluvlastníctva , vyživovacia povinnosť, rodinnoprávne spory s cudzím prvkom),

7. Prierez správnym poriadkom

  • základné typy zmlúv, ich tvorba a podstatné obsahové náležitosti,
  • plynutie a prerušenie plynutia premlčacích lehôt, preklúzia

8. Právna pomoc pre osoby v materiálnej núdzi

  • právna pomoc pre osoby v materiálnej núdzi a mediácia

9. Mediácia a probácia v trestnom práve 10. Mediácia v jednotlivých právnych systémoch vo svete

  • cezhraničné spory

Interpersonálna komunikácia, teória konfliktov, psychologické aspekty riešenia konfliktov a tréning sociálnych zručností, pravidlá správania sa mediátora (50 hod.)

1. Komunikácia a osobnosť

  • psychológia osobnosti a sociálna psychológia,
  • základy komunikácie, neverbálna komunikácia a jej prejavy,
  • medziľudská komunikácia – prvý kontakt, formulovanie správ, aktívne počúvanie, identifikácia základných foriem ľudskej komunikácie (pasívna, asertívna, agresívna a pasívne agresívna, resp. manipulatívna komunikácia),
  • empatia a sociálna senzitivita,
  • efektívna komunikácia a bariéry v komunikácii,
  • techniky kladenia otázok,
  • spätná väzba v komunikácii

2. Komunikácia a konflikt

  • definícia konfliktu (v širšom a užšom zmysle), pozitivistické chápanie konfliktu, konflikt ako sociálny konštrukt,
  • typológie konfliktov,
  • konflikt ako proces (vývojové fázy konfliktu, eskalácia konfliktu),
  • jednostranný, skrytý a fixovaný konflikt,
  • základy interpersonálnej komunikácie, princípy kooperácie a súperenia v medziľudskom styku,

3. Komunikácia a mediácia

  • možnosti riešenia konfliktu – tradičné, alternatívne, resp. participatívne
  • alternatívne riešenie konfliktov (vybraté možnosti – vyjednávanie, facilitácia, mediácia)
  • mediácia, jej princípy, proces, možnosti a limity
  • typy mediácie a jej uplatnenie, motivácia k riešeniu sporu mediáciou
  • psychologické aspekty rodinnoprávnych sporov, psychológia osobnosti dieťaťa
  • Vedenie procesu mediácie, príprava dohôd
  • Fázy mediačného procesu
  • Spory vhodné na mediáciu
  • Rola mediátora
  • Vedenie mediačného stretnutia
  • Spolupráca pri vedení mediačného stretnutia
  • Dohoda o riešení sporu mediáciou, dohoda o začatí mediácie, mediačná dohoda (formálne a obsahové náležitosti, účinky)

Tréning sociálnych zručností, pravidlá správania sa mediátora (50 hod.)

  • Sociálna percepcia v medziľudskom styku
  • Asertívne správanie
  • Princípy kooperatívneho vyjednávania, náročné situácie pri vyjednávaní
  • Sebareflexia a schopnosť flexibility v mediačnom procese
  • Zvládanie vlastných negatívnych emócií a neutralita (nestrannosť) v mediácii)
  • Etický kódex mediátora

Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu (50 hod.)

  • Náročné situácie pri vedení mediačného procesu (zvládanie nesúhlasu, transformácia sťažností a agresie do neutrálnych výrokov, pozitívne formy nesúhlasu, eliminácia a tlmenie eskalácie sporu, práca s nerovnováhou moci v mediácii, ovplyvňovanie atmosféry počas riešenia konfliktu, oddelené stretnutie)
  • Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v občianskom práve
  • Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v obchodnom práve
  • Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v pracovnom práve
  • Vedenie procesu mediácie, osvojenie jednotlivých fáz mediačného procesu v rodinnom práve

Termíny kurzov

Otvára sa podľa záujmu.

Kontakt a miesto konania

Kontaktné údaje
Mgr. Elena Skalská
tel: +421 2/501 177 19
mobil: +421 903 439 044
e-mail: elena.skalska@cdv.uniba.sk

Adresa
Odbojárov 10/a, 831 04 Bratislava

O organizátorovi

Kontaktné údaje
tel: +421 2/501 177 31
email: cdv@rec.uniba.sk
web: www.cdv.uniba.sk

Adresa
Centrum ďalšieho vzdelávania Univerzity Komenského
Odbojárov 10/A, P.O.Box 98, Bratislava 25 Zobraziť na mape